Menu
menu

Tym razem poruszamy się w kręgu rzeczy. Są to pozornie nieistotne, mało ważne obiekty, które powstały z praktycznej potrzeby, nosząc wszelkie znamiona prototypu. Obiekty te powstają w doraźnych okolicznościach. Ich kształt jest tak nieporadny i ułomny, że może zastanawiać (i niepokoić) brak rzetelnej konstrukcji rzeczy i współbrzmienia funkcji i formy. Powstające twory, z założenia tymczasowe, wiążą się jednak trwale z naszą codziennością. Jednocześnie autorów interesuje głębsze tło relacji człowieka i rzeczy.

Projekt wynika z wcześniejszych naszych działań i obserwacji, określających polski pejzaż mentalny. (underconstructed.pl, Hawaikum)

W książce – oprócz eseju fotograficznego naszego autorstwa – znajdują się teksty napisane specjalnie do tej publikacji (z wyjątkiem bajki Stanisława Lema).

Autorzy tekstów oryginalnych: Marta Miskowiec, dr Tomasz Rakowski, Ziemowit Szczerek, Zdzisław Skrok, Marcin Smerda, prof. Roch Sulima, prof. Jerzy Vetulani

EN

The full title of this project is Smart Object. Unwitting Perversions of Things (polish title: Smart Obiekt. Mimowolne perwersje rzeczy). Book itself is a natural consequence and continuation of our earlier photographic activities and observations. We are trying to broaden the perception of the Polish mentality landscape by an area of nonobvious human activities.
The book, Smart Object consists of literary essays, written specially for the purposes of this publication, and a photographic essay. The authors of the texts included in the book are, inter alia, Prof. Jerzy Vetulani (most famous polish Neurobiologist), Prof. Roch Sulima (one of the most recognised anthropologist in Poland), Ziemowit Szczerek (brilliant publicist and writer with the focus on polish politics and history) and Zdzisław Skrok (archeologist, author of many books about prehistory and history. His book about underwater archeology is used as a manual for students). All the photographs are works of Agata Pankiewicz and Marcin Przybylko.
A book was prepared for publication in collaboration with the Academy of Fine Arts in Kraków (ASP), the Museum of History of Photography in Kraków (MHF) and the Czarne Publishing House (Wydawnictwo Czarne).